קניות בזמן קורונה

מה קרה לעולם הזמנות האונליין בקורונה?

קניות אונליין הפכו לחלק בלתי נפרד מהיומיום של צרכנים רבים בישראל, אלא שאז הגיעה הקורונה ועמה שינויים שאיימו לאתגר את השילוח הבינלאומי. כיצד השפיע המצב החדש על קניות ברשת?

במציאות שבה כמעט בכל בית ישראלי מזמינים אונליין, קניות ברשת נתפסו כחלק מהותי מתרבות הפנאי שלנו. דרך לאבזר את הבית, להתחדש בפריטי לבוש ולהישאר מחוברים לכל הגאדג'טים האחרונים. אלא שאחרי שנה נוספת שהתאפיינה בעלייה במכירות המקוונות, הגיע נגיף הקורונה וטרף את הקלפים. כיום, למעלה משנה לאחר התפרצותו, אפשר לחזור ולבחון את השינויים בהיקף הזמנות האונליין. האם מדובר בירידה נקודתית או במגמה רחבה יותר, ומה אפשר ללמוד ממנה על פתרונות השילוח המוצעים ללקוחות?

מהתבוננות בדו"ח הסחר המקוון השנתי של דואר ישראל לשנת 2020, אין ספק כי משלוחים בקורונה חוו טלטלה. הנתונים שמופיעים בדו"ח מעלים כי מדובר בשנה הראשונה מזה עשור, שמאופיינת בירידה בכמות החבילות שהוזמנו מחו"ל. כך שבזמן שב-2019 נמסרו בדואר ישראל 68 מיליון חבילות, ב-2020 הכמות עמדה על כ-50 מיליון חבילות. כלומר, ירידה של כ-26.5%, שדומה להיקף ההזמנות משנת 2016. 

מהן הסיבות שמאחורי השינוי?

משלוחים בקורונה מחו"ל לישראל הושפעו ממספר מדדים. החל מאי ודאות כלכלית, דרך סגרים ועד לעיכובים בטיסות. לכל אלה יש להוסיף את העובדה בירידה בכמות כוח האדם בסניפי הדואר, בשל סגרים או ימי בידוד של העובדים, שהאטה את הטיפול גם בחבילות שכבר נחתו בישראל. עם זאת, מהדו"ח עולה גם כי כבר בחודש מאי 2020 נצפתה התאוששות מסוימת בהזמנות המקוונות. גם ההתאוששות היא תוצר של כמה מאפיינים, בהם שיבושים בשעות הפתיחה של מרכזי המסחר בישראל, המעבר לעבודה מהבית וההסתגלות אל שגרת החיים החדשה. 

מה קורה באותו הזמן בעולם?

האם צרכנות האונליין במדינות אחרות ספגה אף היא מכה בתקופת הקורונה? לא בהכרח. מנתוני משרד המסחר האמריקאי למשל, עולה תמונת מצב שונה לחלוטין. הזינוק במסחר האלקטרוני בארצות הברית התרחש באופן טבעי עוד טרם הקורונה, אך המגיפה דחפה את הצרכנים לרשת יותר מהרגיל. ובשל שילוב בין פתרונות שילוח מהירים לבין סגירת חנויות – הזמנות אונליין בארצות הברית הגיעו לשיאים חדשים, עם פער של 32.4% בין 2020 ל-2019.

מה אפשר ללמוד ממה שקרה בישראל?

ההשוואה בין צרכנים בישראל לבין חובבי קניות ברשת בארצות הברית היא כמובן מורכבת. עם זאת, נראה שהמקור להבדל המשמעותי הוא בתנאים שעומדים בפני הצרכנים ולא בעצם הרצון שלהם לשלוף את כרטיס האשראי. כך שבשעה שצרכנים אמריקאים יכלו ליהנות מקניות מהירות ומשלוחים פנים ארציים יעילים, בישראל משבר הקורונה אופיין בעיכובים בהגעת משלוחים מחו"ל ובטיפול בחבילות שכבר נחתו בארץ. 

מנגד, יש גם חדשות טובות. רוב חברות השילוח הפרטיות הפועלות בישראל, המשיכו לספק את שירותיהן בכפוף לאילוצים. כך שלקוחות שביצעו קניות ברשת וקיבלו את החבילה שלהם ישירות עד הבית, יכלו ליהנות ממנה ללא תלות בסניפי דואר ישראל – שלאורך 2020 התמודדו עם שיבושים רבים בשעות הפעילות. 

לראייה, חברות משלוחים GCX למשל, לא רק שהמשיכה לספק שירות ללקוחותיה, אלא אף סיימה את 2020 עם נתונים מעודדים – בשעה שערך חבילה ממוצעת שהוזמנה בשנת 2019 עמד על 62.8 דולר, ערך חבילה ממוצעת ב-2020 הגיע ל-72.76 דולר. מה שמלמד שצרכני האונליין הישראלים שאפו להמשיך ולקנות מהמגוון הרחב ברשת, ובהינתן התנאים המתאימים אף נהנו מהתוצאות. ולכן מי שדאג לעתידה של צרכנות הרשת בישראל של 2021, יכול לנשום לרווחה ולגלוש לאתר השופינג המועדף עליו.

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *